Dwie propozycje założeń metodologicznych...
Komentarze: 0
PROPOZYCJA METODOLOGII DO TEMATU: Uzależnienia współczesnej młodzieży. Badania na przykład krakowskiej młodzieży (DWA WARIANTY)
WARIANT I
CEL PRACY:
TEORETYCZNY: Zintensyfikowanie wiedzy na temat poziomu uzależnień krakowskiej młodzieży.
CEL PRAKTYCZNY: Ustalenie z jakimi uzależnieniami spotyka się krakowska młodzież, jakie są przejawy tych uzależnień oraz czynniki, które je powodują oraz co można zrobić, aby wyeliminować to zjawisko.
PROBLEMY I HIPOTEZY BADAWCZE:
PROBLEM GŁÓWNY:
Jakie są charakterystyczne przejawy uzależnień wśród młodzieży krakowskiej i jakie można w tym zakresie zaproponować działania, zmierzające do minimalizacji tego problemu?
PROBLEMY SZCZEGÓŁOWE (wynikają z problemu głównego):
1. Czy i jak duży wpływ uzależnienia młodzieży krakowskiej wywierają na jej funkcjonowanie rodzinne, szkolne i społeczne?
2. Czy i dlaczego środowisko szkolne i rodzinne wpływa na uzależnienia wśród badanej młodzieży?
3. Jakie czynniki powodują uzależnienia badanej młodzieży?
HIPOTEZA GŁÓWNA (sformułowana do powyższego problemu głównego):
Za najbardziej charakterystyczne przejawy uzależnień wśród krakowskiej młodzieży uważa się nadmierne spożywanie alkoholu i nikotynizm w celu zabicia nudy i poprawy nastroju, dobrej zabawy oraz zapomnienia o codziennych troskach i problemach, a także oderwania od rzeczywistości. Aby zminimalizować szerzący się problem, należy objąć młodzież krakowską szeroko rozumianymi działaniami profilaktycznymi.
HIPOTEZY SZCZEGÓŁOWE (wynikają z hipotezy głównej, jednocześnie są określane przez problemy szczegółowe):
1. Przyjmuje się, że uzależnienia badanej młodzieży – w tym nade wszystko alkoholizowanie się i nikotynizm- są bardzo poważnym problemem w odniesieniu do jej funkcjonowania rodzinnego, szkolnego i społecznego.
2. Zakłada się, że środowisko szkolne i rodzinne wpływa na uzależnienia badanej młodzieży (alkoholizm i nikotynizm). Jest to powodowane mapowaniem zachowań zaobserwowanych przez młodzież w środowisku rodzinnym i szkolnym.
3. Przyjmuje się, że uzależnienie od alkoholu i nikotynizm młodzieży krakowskiej są powodowane: problemami rodzinnymi i szkolnymi, brakiem akceptacji rówieśników, chęcią bycia modnym.
OPERACJONALIZACJA ZMIENNYCH
ZMIENNA NIEZALEŻNA: uzależnienia współczesnej młodzieży
WSKAŹNIKI ZMIENNEJ NIEZALEŻNEJ
- narkomania
- alkoholizm
- nikotynizm
- netoholizm
ZMIENNA ZALEŻNA: krakowska młodzież
WSKAŹNIKI ZMIENNEJ ZALEŻNEJ:
- sposób spędzania wolnego czasu
- podatność na wpływ grupy rówieśniczej
- osobisty stosunek do uzależnień i używek
- częstotliwość kontaktu z używkami
- okoliczności spotykania się z używkami i uzależnieniami
METODY, TECHNIKI I NARZĘDZIA BADAWCZE
METODA: sondaż diagnostyczny
TECHNIKA: ankieta
NARZĘDZIE BADAWCZE: kwestionariusz ankiety
WARIANT II
CEL PRACY:
Określenie źródeł i znaczenia wiedzy na temat uzależnień wśród krakowskiej młodzieży:
-z jakich źródeł badana młodzież czerpie wiedzę na temat uzależnień?
- czy wiedza, jaką na ten temat posiada młodzież, przekłada się na świadomość zagrożeń związanych z uzależnieniami?
PRZEDMIOT BADAŃ:
Wiedza młodzieży z zakresu problematyki uzależnień.
PROBLEMY I HIPOTEZY BADAWCZE:
PROBLEM GŁÓWNY:
Z jakich źródeł badana młodzież czerpie wiedzę na temat uzależnień?
PROBLEMY SZCZEGÓŁOWE (wynikają z problemu głównego):
1. Czy wiedza, jaką posiada badana młodzież na temat uzależnień może wynikać z bezpośredniego kontaktu z używkami/ uzależnieniem (alkohol, narkotyki, nikotynizm, netoholizm)?
2. Czy wiedza badanej młodzieży na temat uzależnień powstrzymuje ich przed wejściem w uzależnienie?
HIPOTEZA GŁÓWNA (sformułowana do powyższego problemu głównego):
Przypuszcza się, iż wiedza badanej młodzieży na temat uzależnień jest przede wszystkim wiedzą przekazywaną przez środki masowego przekazu.
HIPOTEZY SZCZEGÓŁOWE (wynikają z hipotezy głównej, jednocześnie są określane przez problemy szczegółowe):
1. Sądzi się, że wiedza badane młodzieży na temat uzależnień nie wynika z bezpośredniego kontaktu z używkami/uzależnieniami (alkohol, narkotyki, nikotynizm, netoholizm).
2. Zakłada się, że wiedza badanej młodzieży na temat uzależnień nie powstrzymuje jej przed wejściem w uzależnienie.
OPERACJONALIZACJA ZMIENNYCH
ZMIENNA NIEZALEŻNA: uzależnienia współczesnej młodzieży
WSKAŹNIKI ZMIENNEJ NIEZALEŻNEJ
- narkomania
- alkoholizm
- nikotynizm
- netoholizm
ZMIENNA ZALEŻNA: krakowska młodzież
WSKAŹNIKI ZMIENNEJ ZALEŻNEJ:
- lekcje wychowawcze w szkole
- rozmowy w rodzinie
- rozmowy z rówieśnikami
- czasopisma młodzieżowe
- Internet
- telewizja
- prasa
METODY, TECHNIKI I NARZĘDZIA BADAWCZE
METODA: sondaż diagnostyczny
TECHNIKA: ankieta
NARZĘDZIE BADAWCZE: kwestionariusz ankiety
Dodaj komentarz