lis 03 2015

Dwie propozycje założeń metodologicznych...


Komentarze: 0

PROPOZYCJA METODOLOGII DO TEMATU: Uzależnienia współczesnej młodzieży. Badania na przykład krakowskiej młodzieży (DWA WARIANTY)

WARIANT I

CEL PRACY:

TEORETYCZNY: Zintensyfikowanie wiedzy na temat poziomu uzależnień krakowskiej młodzieży.

CEL PRAKTYCZNY: Ustalenie z jakimi uzależnieniami spotyka się krakowska młodzież, jakie są przejawy tych uzależnień oraz czynniki, które je powodują oraz co można zrobić, aby wyeliminować to zjawisko.

PROBLEMY I HIPOTEZY BADAWCZE:

PROBLEM GŁÓWNY:

Jakie są charakterystyczne przejawy uzależnień wśród młodzieży krakowskiej i jakie można w tym zakresie zaproponować działania, zmierzające do minimalizacji tego problemu?

PROBLEMY SZCZEGÓŁOWE (wynikają z problemu głównego):

1.     Czy i jak duży wpływ uzależnienia młodzieży krakowskiej wywierają na jej funkcjonowanie rodzinne, szkolne i społeczne?

2.     Czy i dlaczego środowisko szkolne i rodzinne wpływa na uzależnienia wśród badanej młodzieży?

3.     Jakie czynniki powodują uzależnienia badanej młodzieży?

HIPOTEZA GŁÓWNA (sformułowana do powyższego problemu głównego):

Za najbardziej charakterystyczne przejawy uzależnień wśród krakowskiej młodzieży uważa się nadmierne spożywanie alkoholu i nikotynizm w celu zabicia nudy i poprawy nastroju, dobrej zabawy oraz zapomnienia o codziennych troskach i problemach, a także oderwania od rzeczywistości. Aby zminimalizować szerzący się problem, należy objąć młodzież krakowską szeroko rozumianymi działaniami profilaktycznymi.

HIPOTEZY SZCZEGÓŁOWE (wynikają z hipotezy głównej, jednocześnie są określane przez problemy szczegółowe):

1.     Przyjmuje się, że uzależnienia badanej młodzieży – w tym nade wszystko alkoholizowanie się i nikotynizm- są bardzo poważnym problemem w odniesieniu do jej funkcjonowania rodzinnego, szkolnego i społecznego.

2.     Zakłada się, że środowisko szkolne i rodzinne wpływa na uzależnienia badanej młodzieży (alkoholizm i nikotynizm). Jest to powodowane mapowaniem zachowań zaobserwowanych przez młodzież w środowisku rodzinnym i szkolnym.

3.     Przyjmuje się, że uzależnienie od alkoholu i nikotynizm młodzieży krakowskiej są powodowane: problemami rodzinnymi i szkolnymi, brakiem akceptacji rówieśników, chęcią bycia modnym.

OPERACJONALIZACJA ZMIENNYCH

ZMIENNA NIEZALEŻNA: uzależnienia współczesnej młodzieży

WSKAŹNIKI ZMIENNEJ NIEZALEŻNEJ

- narkomania

- alkoholizm

- nikotynizm

- netoholizm

ZMIENNA ZALEŻNA: krakowska  młodzież

WSKAŹNIKI ZMIENNEJ ZALEŻNEJ:

- sposób spędzania wolnego czasu

- podatność na wpływ grupy rówieśniczej

- osobisty stosunek do uzależnień i używek

- częstotliwość kontaktu z używkami

- okoliczności spotykania się z używkami i uzależnieniami

METODY, TECHNIKI I NARZĘDZIA BADAWCZE

METODA: sondaż diagnostyczny

TECHNIKA: ankieta

NARZĘDZIE BADAWCZE: kwestionariusz ankiety

 


WARIANT II

CEL PRACY:

Określenie źródeł i znaczenia wiedzy na temat uzależnień wśród krakowskiej młodzieży:

-z jakich źródeł badana młodzież czerpie wiedzę na temat uzależnień?

- czy wiedza, jaką na ten temat posiada młodzież, przekłada się na świadomość zagrożeń związanych z uzależnieniami?

PRZEDMIOT BADAŃ:

Wiedza młodzieży z zakresu problematyki uzależnień.

PROBLEMY I HIPOTEZY BADAWCZE:

PROBLEM GŁÓWNY:

Z jakich źródeł badana młodzież czerpie wiedzę na temat uzależnień?

PROBLEMY SZCZEGÓŁOWE (wynikają z problemu głównego):

1.     Czy wiedza, jaką posiada badana młodzież na temat uzależnień może wynikać z bezpośredniego kontaktu z używkami/ uzależnieniem (alkohol, narkotyki, nikotynizm, netoholizm)?

2.     Czy wiedza badanej młodzieży na temat uzależnień powstrzymuje ich przed wejściem w uzależnienie?

HIPOTEZA GŁÓWNA (sformułowana do powyższego problemu głównego):

Przypuszcza się, iż wiedza badanej młodzieży na temat uzależnień jest przede wszystkim wiedzą przekazywaną przez środki masowego przekazu.

HIPOTEZY SZCZEGÓŁOWE (wynikają z hipotezy głównej, jednocześnie są określane przez problemy szczegółowe):

1.     Sądzi się, że wiedza badane młodzieży na temat uzależnień nie wynika z bezpośredniego kontaktu z używkami/uzależnieniami (alkohol, narkotyki, nikotynizm, netoholizm).

2.     Zakłada się, że wiedza badanej młodzieży na temat uzależnień nie powstrzymuje jej przed wejściem w uzależnienie.

OPERACJONALIZACJA ZMIENNYCH

ZMIENNA NIEZALEŻNA: uzależnienia współczesnej młodzieży

WSKAŹNIKI ZMIENNEJ NIEZALEŻNEJ

- narkomania

- alkoholizm

- nikotynizm

- netoholizm

ZMIENNA ZALEŻNA: krakowska młodzież

WSKAŹNIKI ZMIENNEJ ZALEŻNEJ:

- lekcje wychowawcze w szkole

- rozmowy w rodzinie

- rozmowy z rówieśnikami

- czasopisma młodzieżowe

- Internet

- telewizja

- prasa

METODY, TECHNIKI I NARZĘDZIA BADAWCZE

METODA: sondaż diagnostyczny

TECHNIKA: ankieta

NARZĘDZIE BADAWCZE: kwestionariusz ankiety

Do tej pory nie pojawił się jeszcze żaden komentarz. Ale Ty możesz to zmienić ;)

Dodaj komentarz